• tuchscher@gmail.com

Samochvála nesmrdí!

Samochvála nesmrdí!

Sivanom

Vyrastal som v dobe, keď nám zo všetkých strán opakovali, že samochvála smrdí. Do dnes mám však pred očami obraz Joža Ráža, ktorý v televízii preberal nejakú cenu. Začal spomínaným heslom, no doplnil to výrokom Majakovského – Ale, kto ťa pochváli, ak sa sám nepochváliš?! Hoci som sa vtedy venoval skôr matematike a programovaniu, ako humanitným vedám, spomienka na túto bezvýznamnú epizódu socialistického šoubiznisu mi zostala doteraz. Generácia, ktorej som súčasťou, má sklony skôr pochváliť svojich obchodných partnerov, ako seba. Pritom self-PR a self-marketing je to, vďaka čomu sa potenciálni klienti rozhodujú osloviť so žiadosťou o ponuku. Keďže platí pravidlo, podľa ktorého úspech generuje úspech, ľudia majú sklon spájať sa s tými úspešnejšími.

V októbri hostila Bratislava jedno výnimočné podujatie. Také, aké nám môže závidieť aj Praha. Mimoriadnosť tejto akcii dali hlavne entuziasti zo Soitronu – Ondrej Smolár a Martin Lohnert, ktorých heslom je inšpirovať k náročnosti, ale aj partneri Slovenská sporiteľňa a KPMG.

Iste, Big Ideas bolo výnimočným stretnutím so svetovou rečníckou elitou aj pred dvomi rokmi, keď sme nemali tú česť sa na tomto podujatí podieľať – komunikačne a eventovo. No som presvedčený, že druhý ročník posunul latku vyššie. Naša komunikačná aktivita začala vytvorením konceptu na oslovovanie potenciálnych partnerov. Keďže sme hľadali partnera na výnimočné podujatie, výnimočné bolo prevedenie aj ponukovej prezentácie. Vzhľadom na cieľovú skupinu, ktorou boli topmanažéri regiónu strednej Európy, prišli sme s konceptom osobného oslovenia 100 najvýznamnejších lídrov biznisu. Každý z nich, šéfov veľkých spoločností zo Slovenska, Česka či Rakúska dostal do pošty časopis, ktorý bol celý vytlačený osobne s titulkou upravenou presne pre neho. Inšpirovaní hudobnými festivalmi sme predstavovali postupne mená hviezd, ktoré na tomto podujatí vystúpili, po jednom. A to najsilnejšie meno, Ivan Lendl sme si nechali ako posledné. Prišli sme aj s konceptom deviateho rečníka. To je osoba, ktorú vopred nepoznáte, ale sadne si vedľa vás v sále a v rámci voľného „networkingu“, či drobného rozhovoru pri káve, vás natoľko pohne, že prídete k prevratnej myšlienke alebo k novému biznisu. Existenciu „deviatych rečníkov“ sme mali potvrdenú aj z prvého Big Ideas, vytvorili sme im aj špeciálnu záložku na webe podujatia.

K širokej verejnosti sa dostali cez médiá nielen headlineri. Vďaka mediálnemu partnerovi, vydavateľstvu Ecopress s Hospodárskymi novinami a časopisom Stratégie, ale aj ďalším médiám, sme sprostredkovali rozhovory so všetkými ôsmimi oficiálnymi rečníkmi podujatia. Navyše, každý z nich bol asociovaný so značkou Big Ideas for CEE. No tradičné médiá neboli našim jediným komunikačným kanálom. Hostia podujatia využívajú hlavne Linkedin a Twitter a tam sme aj podujatie zviditeľnili. Do twiskusie, teda twitterovej diskusie s hashtagom #bigideasforcee sa spontánne zapojili aj samotní rečníci, ktorí zdieľali so svojimi odoberateľmi veľké myšlienky z Bratislavy. Big Ideas pohli aj Kena Segalla, dlhoročného poradcu Steva Jobsa, ktorý po dlhom čase oprášil svoje konto. Možno twitter nie je tou kľúčovou sieťou na Slovensku, no počas dvoch dní podujatia sme cez tento kanál dosiahli merateľne viac ako 20 tisíc unikátov a približne štvrť milióna impresií.

No ten najsilnejší moment sa dostavil po skončení celého Big Ideas for CEE. Peter Fisk, s ktorým uverejnili Stratégie rozhovor vo svojom júnovom čísle, si pre Bratislavu pripravil špeciálnu analýzu  o meničoch hry (game changers) zo strednej Európy. Keď som mal možnosť večer pred vystúpením s týmto uznávaným britským rečníkom hovoriť, upozornil som ho na slovenský Aeromobil. Peter si v priebehu noci vygooglil všetky potrebné informácie o projekte Štefana Kleina s podporou Juraja Vaculíka a ráno uviedol „rozšírenú“ podobu svojej prezentácie. Ľudia v sále v rámci hlasovania práve lietajúce auto označili za najväčšieho aktuálneho meniča hry. To už boli horúce linky, ktoré zariadili neplánované stretnutie vyhľadávača inovácií s tvorcami daného projektu. Nielen samotné Big Ideas, ale aj Peter Fisk sa o tomto stretnutí podelil na svojom twittrovom konte.

Nič z tohto by sa nestalo, bez iniciátorov Big Ideas for CEE. Za dôveru im preto patrí úprimná vďaka. Pomôcť zviditeľniť veľkých svetových inšpirátorov na Slovensku je čosi výnimočné. No keď spolu s tým vyšlete signál do sveta na projekt, ktorý je reálne veľkou stredoeurópskou myšlienkou, je tu na čo byť hrdý.

(Písané pre Stratégie)

Lubo

Leave your message